Jak działa potencjometr
Współczesny potencjometr cyfrowy jest w rzeczywistości zespołem wielu (np. 100) rezystorów i przełączników CMOS. Logiczne układy sterujące włączają odpowiednie klucze odpowiednio do zawartości licznika. W praktyce w strukturze znajduje się od 16 do 256 przełączników, a rezystorów zawsze o jeden mniej. Jeśli wszystkie rezystory składowe są jednakowe, uzyskuje się potencjometr o charakterystyce liniowej. Do regulacji głośności w urządzeniach audio lepiej nadają się układy, w których rezystory mają różne wartości, a wypadkowa charakterystyka regulacji ma charakter logarytmiczny (ściślej wykładniczy).
Przewaga układu cyfrowego nad tradycyjnym potencjometrem, polega na braku jakichkolwiek trzasków, zakłóceń lub szumów charakterystycznych dla potencjometrów mechanicznych, szczególnie tych tanich, o nie najlepszej jakości. Ponadto potencjometr cyfrowy zapewnia idealną powtarzalność ustawień, jednak za cenę ograniczenia płynności regulacji do skończonej liczby kroków.
Układ potencjometru cyfrowego znajduje zastosowanie w sprzęcie audio, takim jak wzmacniacze lub miksery.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr
Czy da się uniknąć awarii samochodu?
Podczas zakupu samochodu nie warto podejmować pochopnych decyzji. Każdy model charakteryzuje się innymi cechami, posiada mniej lub bardzie kosztowne części zamienne, inny silnik oraz wygląd. Zastanawiając się nad wyborem konkretnej opcji, warto wziąć pod uwagę wszystkie elementy, które mogą w przyszłości spowodować problemy. Chodzi tutaj o ewentualne naprawy oraz ich koszt, który w niektórych przypadkach może być ogromny. Lepiej od razu sprawdzić ile wyniesie nas naprawa danego modelu, ponieważ żaden samochód nie jest bezawaryjny. Drobne usterki zdarzają się każdemu z nich, więc najlepiej byłoby, gdyby ich naprawa nie kosztowała fortuny i nie powodowała dodatkowych niedogodności na przykład w postaci konieczności zakupu części za granicą.
Zasada działania gaźnika
Zasada działania gaźnika opiera się na praktycznym zastosowaniu prawa Bernoulliego. Zgodnie z nim w miejscu zwężenia kanału, którym przepływa przez gaźnik powietrze (zwężka Venturiego) powstaje różnica ciśnień (paradoks hydrodynamiczny), która powoduje zasysanie paliwa dostarczanego przez dyszę.
Rysunek przedstawia uproszczony model gaźnika. Powietrze (1) (zasysane przez tłok w czasie suwu ssania) przepływa przez gardziel (zwężkę) gaźnika (2), występujący w przewężeniu gardzieli spadek ciśnienia powietrza powoduje zasysanie paliwa z komory pływakowej (3). Pływak (4) utrzymuje poprzez zawór (5) stały poziom paliwa w komorze pływakowej, zawsze poniżej poziomu wypływu paliwa z dyszy (6) do gardzieli, tak by podczas postoju silnika paliwo nie wypływało z dyszy samoczynnie. Ilość podawanego paliwa zależna jest od prędkości powietrza przepływającego przez gaźnik. Prędkość ta regulowana jest poprzez zmianę otwarcia przepustnicy (7), której wychylenie sterowane jest pedałem przyspieszenia.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ga%C5%BAnik