Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Zamówienia na niewielkie kwoty
Zamówienia publiczne mają na celu właściwą gospodarkę finansową oraz zawieranie odpowiednich umów, które zagwarantują, że cel umowy zostanie wykonany. Wydawanie środków publicznych musi uwzględniać zasady celowości, gospodarności i oszczędności. Jeśli więc dany towar, np. samochód można dostać taniej, to po co przepłacać? Z formalizmem nie można jednak przesadzać, ponieważ np. koszt przeprowadzenia procedury może być nieadekwatny do tego, co chcemy osiągnąć.
W pewnych sytuacjach możemy udzielić zamówienia z wolnej ręki, tj. zawrzeć umowę z pominięciem przetargu, np. gdy z pewnych przyczyn umowa może być zawarta tylko z jednym podmiotem. W przypadku zamówień na niewielkie kwoty ? do wysokości wynikającej z przepisów, w ogóle nie musimy stosować się do przepisów o zamówieniach publicznych.
Co to jest oferta?
Jeśli ktoś chce udzielić zamówienia publicznego, musi to najpierw odpowiednio ogłosić. Takie ogłoszenie składa się z wielu elementów, np. informacji o tym, czego dotyczy zamówienie, w jakim terminie musi być zrealizowane, na jakich zasadach i w jaki sposób będą sprawdzane kwalifikacje kandydatów. Jeśli ktoś jest zainteresowany zamówieniem, musi złożyć ofertę.
Jeśli wybór wykonawcy zależy od wysokości zaproponowanej ceny, to w ofercie (wzór zazwyczaj jest załącznikiem do ogłoszenia), wykonawca ma wskazać proponowaną cenę, a także załączyć wszystkie inne dokumenty wymagane przez ogłaszającego. Po upływie terminów na składanie ofert, są one komisyjnie otwierane. Czasami oferty wymagają pewnych wyjaśnień. Po ich udzieleniu (albo i nie), wybierana jest oferta najkorzystniejsza, a z osobą, która ją złożyła, zawierana jest umowa.
Warunki udziału w zamówieniu
O udzielenie zamówienia publicznego może się ubiegać każdy, kto spełnia warunki udziału wskazane w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia i SIWZ. Ograniczenie może wynikać z tego, że nie każdy może np. występować przed sądem. Inne ograniczenia mogą dotyczyć odpowiedniego doświadczenia (np. wykonania już wcześniej przez firmę kompleksowego remontu budynku użyteczności publicznej) lub dysponowania sprzętem albo osobami.
Jeśli wykonawcy nie spełniają wymogów wynikających z przepisów, powinni zostać wykluczeni. Jeśli natomiast problem dotyczy samej oferty, może zostać ona odrzucona. W takiej sytuacji oferta ani wykonawca, który ją złożył, nie są brani pod uwagę przy wyborze wykonawcy. Oczywiście zamawiający może popełnić błąd, ale są pewne możliwości pozwalające na naprawienie takich błędów.