Ciepło nie powinno być luksusem

ycyjnych źródeł) na środowisko naturalne, poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, lub wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Wykorzystanie energii słonecznej Możliwe jest wykorzystywanie energii słonecznej do z

Ciepło nie powinno być luksusem

Wykorzystanie energii słonecznej

Alternatywne źródła energii cieplnej

Alternatywne źródła energii charakteryzują się zmniejszonym negatywnym oddziaływaniem (względem tradycyjnych źródeł) na środowisko naturalne, poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, lub wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
Wykorzystanie energii słonecznej

Możliwe jest wykorzystywanie energii słonecznej do zaspokojenia potrzeb grzewczych budynków. Rozróżnia się pasywne i aktywne systemy ogrzewania słonecznego, w zależności od tego, czy do wykorzystania energii słonecznej konieczne jest zużycie energii z innego źródła. Do systemów pasywnego ogrzewania słonecznego zalicza się kolektory słoneczne w instalacji grawitacyjnej oraz duże okna w południowej elewacji budynku o dobrych współczynnikach przenikania energii słonecznej. Ponieważ podaż energii słonecznej przypada głównie w ciągu lata oraz wiosną i jesienią a w trakcie sezonu grzewczego ich wydajność znacznie spada, kolektory słoneczne są zazwyczaj stosowane wyłącznie do produkcji ciepłej wody użytkowej. Mogą one również wspomagać niskotemperaturowe systemy centralnego ogrzewania (np. ogrzewanie podłogowe). W polskim klimacie możliwe jest wykorzystanie zysków grzewczych z energii słonecznej jako źródła energii dla budynków pasywnych.

Wady i zalety:

duże uzależnienie od pogody (i rejonu geograficznego),
bardzo niskie koszty jednostki energii,
brak negatywnego wpływu na środowisko naturalne,
łatwy montaż kolektorów słonecznych,
ograniczenie do instalacji niskotemperaturowych (podłogowych, ściennych),
wysoki koszt inwestycji.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ogrzewanie


Pierwsze uruchomienie centralnego ogrzewania szkolnego

Rodzaje centralnego ogrzewania zainstalowanego w szkołach mogą być bardzo różne głównie w zależności od tego, w jakim roku dana szkoła została postawiona. Dlatego można spotkać budynki szkolne ogrzewane węglem i drzewem oraz budynki szkolne ogrzewane gazem i posiadające bardzo nowoczesne kotły grzewcze. Pierwsze uruchomienie centralnego ogrzewania odbywa się pod okiem specjalistów, którzy dokładnie sprawdzają, czy nie zagraża ono bezpieczeństwu uczniów i pracowników szkoły. Natomiast każde kolejne uruchomienie takiego ogrzewania może być dokonywane przez szkolnego konserwatora. Sama obsługa takiego ogrzewania zależy od jego rodzaju i może odbywać się przy większym lub mniejszym udziale szkolnego konserwatora.


Regulacja temperatury w mieszkaniach

Centralne ogrzewanie w blokach montowane jest w czasie ich budowy, czasami jest ono zmieniane w czasie przeprowadzanego remontu. Nowoczesne grzejniki montowane w blokach pozwalają na regulację temperatury panującej w mieszkaniu dzięki ustawieniu odpowiedniego stopnia ogrzewania na czujniku zamontowanym przy grzejniku. Dzięki temu można także kontrolować wysokość opłat za ogrzewanie w okresie zimowym. Pierwsze uruchomienie centralnego ogrzewania w bloku odbywa się pod kontrolą specjalistów, którzy je odpowiednio sprawdzają przed oddaniem do użytku. Natomiast uruchomienia centralnego ogrzewania przed kolejnym okresem grzewczym mogą dokonać pracownicy administracji budynku zajmujący się jego konserwacją i wykonujący potrzebne w nim naprawy.