Podstawowe zadania w księgowości
Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Specjalista od finansów w firmie
Jak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo. Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne. W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje. Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie. Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.
Jakie ustawy powinien znać księgowy
Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.