Czym jest mystery shopping
Mystery shopping to inaczej realizowanie jakichś zakupów w sklepie przez osoby do tego wyznaczone, które na podstawie tego, w jaki sposób zostały obsłużone dokonują jego oceny. Dlatego prowadzeniem mystery shoppingu zajmują się osoby dobrze znające się na marketingu sklepowym, a jednocześnie orientujące się w tym, jaką jakość powinny posiadać określone produkty. Dlatego miejsca przeprowadzania mystery shoppingu są bardzo różne.
Może być on przeprowadzany w praktycznie każdym sklepie, wszystko zależy jedynie od tego, jakiego rodzaju sklep jest aktualnie monitorowany. Trzeba przyznać, że fachowo przeprowadzony mystery shopping potrafi dostarczyć wielu informacji na temat jakości usług wykonywanych w konkretnym sklepie.
Zadania tajemniczego klienta
Pracą w roli tajemniczego klienta zainteresowane są przede wszystkim młode osoby, chociaż trzeba przyznać, że pracodawcy oferujący zlecenia dla tajemniczych klientów liczą na to, iż będą oni bardzo dobrze przygotowani i wykształceni. Dlatego praca w roli tajemniczego klienta nie musi być taka prosta.
Tajemniczy klient będzie musiał sprawdzać poziom obsługi klienta w konkretnym sklepie i jakość sprzedawanych w nim produktów. Dzięki temu będzie można stale podnosić jakość dopuszczanych do sprzedaży produktów. Natomiast wynagrodzenie tajemniczego klienta będzie zależało od ilości zrealizowanych przez niego zleceń. Będą to bardzo różne zlecenia wykonywane w praktycznie wszystkich sklepach i punktach usługowych.
Sprawozdania składane przez tajemniczych klientów
Tajemniczy klienci przeprowadzają różnego rodzaju badania ankietowe podczas swojej wizyty w ocenianym sklepie. Oczywiście robią to w taki sposób, aby osoby przez nie badane nie zorientowały się, że uczestniczą w badaniu. Dlatego tajemniczy klienci mogą posiadać przy sobie na przykład telefony z funkcją nagrywania.
Po przeprowadzaniu badań składają oni raporty i sprawozdania, które czasami wysyłane są do pracodawcy drogą internetową, a innym razem omawiane podczas osobistego z nim spotkania. Następnie poddawane są one interpretacji, na podstawie której zleceniodawcy wykonywanych badań starają się poprawić coś w jakości swoich usług. Dzięki temu mogą pozostawać konkurencyjni lub poprawić coś w jakości swojej pracy.