Wikipedia o tajemniczym kliencie
Punktem wyjścia badań mystery shopping jest funkcjonowanie w firmie tzw. Standardów Obsługi Klienta, czyli zbioru zasad, którymi pracownicy powinni się kierować w rozmowach z klientami. Mystery Shopping jest metodą sprawdzania, w jakim stopniu standardy są przez pracowników realizowane w codziennej pracy.
Zadanie najczęściej polega na ?udaniu się na zakupy? i opisaniu doświadczeń z wizyty w uprzednio przygotowanych kwestionariuszach. W szczególności ocenie poddaje się: wygląd placówek, prezentację produktów, obsługę klienta i mechanizmy budowania lojalności klienta. Badana firma otrzymuje raport z wynikami punktowymi, zależnymi od braku lub wystąpienia określonych sytuacji.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mystery_shopping
Sposoby na sprawdzenie pracowników
Z roku na rok coraz większym uznaniem wśród osób nie tylko z działu marketingu, ale także i wśród pracodawców czy osób odpowiedzialnych za zasoby ludzkie w firmach, cieszy się tak zwany mystery shopping. Jest to metoda, która pozwala na sprawdzenie, czy potencjalny klient byłby obsłużony przez zatrudnioną załogę na najwyższym możliwym poziomie. Badania mystery pozwalają skorygować niektóre zachowania załogi lub też przeprowadzić zmiany personalne.
Tak zwany tajny klient ma za zadanie udawać zainteresowanie zakupem określonego towaru czy usługi. Najczęściej później raportuje on swoją pracę w jakiś sposób i na tej podstawie wydawane są opinie co do pracy zatrudnionej załogi. Jest to na pewno skuteczna metoda pozwalająca na sprawdzenie efektywności i zaangażowania wśród pracowników.
Poziom jakości świadczonych usług ? sprytna kontrola
W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszy się sprawdzanie pracowników za pomocą niekonwencjonalnych metod. W związku z tym, że tradycyjne kontrole przestały przynosić oczekiwane rezultaty, coraz częściej pracodawca czy właściciel firmy decyduje się na zatrudnienie tak zwanego tajemniczego klienta. Jego zadaniem jest przede wszystkim korzystanie z usług w taki sam sposób, jak tradycyjny klient.
Na tej podstawie można wydać opinię co do jakości świadczonych usług przez pracowników zatrudnionych na przykład w sklepie czy w przychodni. Taki mystery shopping w ostatnich latach stał się naprawdę bardzo popularny i chętnie wybierany przez pracodawców jako najbardziej skuteczna metoda sprawdzenia, jak pracownicy spełniają swoje obowiązki.